Heb je een vraag? Ons team zit voor je klaar!

Professionele servicedesk, snelle reactieSUPPORT

Referentiecase CEPRO over groeien in een veilige (werk)omgeving
31 mei 2018
Dave, Teamleider Systeembeheer over kansen krijgen én kansen pakken!
18 juni 2018

Adoptie is cruciaal!

Als Slimmer Werken Specialist begeleid ik klanten bij het implementeren van de moderne werkplek. De moderne werkplek heeft als doel mensen productiever te laten werken. Waardoor zij dus meer kunnen doen in minder tijd. In dit artikel vertel ik je graag meer over mijn ervaring en werkwijze.

Informatie ophalen

Omdat geen enkel bedrijf hetzelfde is en de behoeften van klanten verschillen richt ik de moderne werkplek altijd op maat in. Dit behoeft dan ook een persoonlijke aanpak. Daarom ga ik altijd zelf met de klant én de gebruikers in gesprek. Ik spreek dan niet alleen de opdrachtgever, maar juist ook graag de medewerkers. Want zij leveren toegevoegde waarde voor het bedrijf en moeten zo productief mogelijk kunnen werken.

Omdat de medewerkers dagelijks met de systemen werken en weten wat zich op de werkvloer afspeelt, kunnen zij veel informatie geven over de huidige situatie en de gewenste situatie schetsen. In deze gesprekken spreken we dan ook niet vanuit de techniek, maar vanuit de dagelijkse praktijk. Ze benoemen hun werkzaamheden, communicatie- en documentstromen, pijnpunten en wensen. Op basis waarvan ik een passend advies kan opstellen met functionele oplossingen.

Meer dan alleen een werkplek inrichten

Ik ervaar dat bedrijven het prettig vinden om in functionele oplossingen te praten in plaats vanuit de techniek. Ze zijn namelijk niet geïnteresseerd in de techniek en welk systeem waarvoor wordt gebruikt. Ze zijn benieuwd naar de oplossing en wat dit voor hen oplevert.

Als we onze dienst Slimmer Werken introduceren bij onze klanten, zien we vaak dat ze direct aan de slag willen omdat ze benieuwd zijn wat dit voor hen op kan leveren. Ze realiseren zich dan echter niet dat dit meer is dan alleen een nieuwe werkplek inrichten met business applicaties. Ik loop er dan ook vaak tegen aan dat niet iedereen in de gaten heeft hoe cruciaal adoptie is bij het doen slagen van een Slimmer Werken verandertraject. Waardoor ik vaak de vragen hoor; “Zijn die inventarisatiegesprekken met key-users écht nodig?” En “Kunnen we die gebruikerstraining niet gewoon schrappen?” Twee vragen die aantonen dat men niet bewust is hoe belangrijk medewerkersbetrokkenheid is bij een dergelijke verandering als de implementatie van de moderne werkplek.

Adoptie: tijd, mensen en middelen

Het succes van het verandertraject valt of staat namelijk volledig bij de adoptie van de moderne werkplek. Maar adoptie gaat niet vanzelf. Hiervoor moet je investeren in tijd, mensen en middelen. ‘Tijd’ staat voor de gesprekken die ik voer om volledig inzicht te krijgen in de werkzaamheden en behoeften. ‘Mensen’ staat voor de medewerkers die onderdeel uitmaken van de verandering, de andere medewerkers enthousiasmeren en ondersteunen, ofwel de key-users. En ‘middelen’ betreft de communicatiemiddelen zoals een brochure, poster maar zeker ook het trainen van de gebruikers.

Deze investering zal je aan het begin kunnen ervaren als tijdrovend of misschien zelfs als vervelend. Maar uiteindelijk levert dit een op maat ingerichte werkplek op waarmee je medewerkers elke dag productief kunnen werken. Laat je medewerkers dus spreken en hun ervaringen met mij delen. Alleen dan kan ik een goed passende productieve oplossing bieden en implementeren die ook daadwerkelijk wordt gebruikt door je medewerkers.

Door Natalie Nouwen – Slimmer werken specialist

Meer weten over Slimmer Werken? Neem contact op!

Heb je vragen?

Wil je iets weten over één van onze diensten? Laat je gegevens achter en wij nemen snel contact met je op.














place